Oké, je wilt een mobiele applicatie maken, maar waarom? Wil je, zoals andere ondernemers, profiteren van deze snelgroeiende trend of ben je een probleem tegengekomen waarvoor je denkt en goede oplossing te hebben? Het antwoord op deze vraag kan bepalen of je applicatie succes zal hebben of niet.
We hebben deze gids opgesteld om je op gang te helpen. Natuurlijk kan het ook zijn dat het niet voor iedereen zal werken. Onze gids is gebaseerd op de ervaring die we hebben opgedaan door langer dan drie jaar met ondernemers samen te werken en ze helpen bij het bouwen en op de markt brengen van hun applicaties. Volg deze gids stap voor stap of haal eruit het beste dat je bij je strategie vindt passen.
Inhoudsopgave
Stap 1: Zorg dat je een idee hebt of een probleem
Indien je een idee voor een applicatie hebt, ga verder naar stap 2. Lees verder als dat niet het geval is.
Wil je een app bouwen, maar je hebt geen idee? Dan heb je problemen nodig en die zijn overal te vinden!
Ondernemers met succes zijn ondernemers die problemen oplossen op een manier waar anderen zelf niet aan gedacht hadden. Als je om je heen kijkt, zijn alle producten en diensten die je gebruikt eigenlijk gemaakt om problemen op te lossen. Wil je sneller van een plaats naar een andere, dan heb je auto’s. Wil je sneller van een land naar een andere, dan heb je vliegtuigen.
Denk dus goed aan alle problemen in je dagelijks leven en schrijf ze allemaal op. Als je lijst volledig is, kan je beginnen met denken over hoe je deze problemen kan aanpakken. Maak een lijst met logische oplossingen.
Stap 2. Identificeer de behoefte
Bevestiging kan bewijzen of er een vraag is naar je applicatie. Gebruik, om je idee te bekrachtigen, de Keyword Planner (zoekwoordplanner) van Google. Daarmee kijk je hoeveel mensen op zoek zijn naar wat jij probeert te doen. Je kan ook een landing page (bestemmingspagina) online plaatsen waar je je idee voor een applicatie uitlicht en de interesse van gebruikers meet via een email signup (registratie).
Stap 3. Maak een lay-out van doorstroming en functies
De bevestiging van je app-idee betekent dat je iets hebt dat mensen van plan zijn om te gebruiken. Nu is de tijd om je product gedetailleerd te beschrijven op een document of, als je een stapje verder wilt, een wireframe maken met een van de beschikbare tools.
Vergeet niet, wanneer je een idee op papier zet, om zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Neem de hele doorstroming op van hoe de gebruiker door je applicatie kan navigeren en ook alle beoogde functies. Dit zal de ontwikkelaar in belangrijke mate helpen begrijpen wat je verwachting is.
Stap 4. Verwijder functies die niet onmisbaar zijn
Bekijk grondig het document met doorstroming en functies en zoek naar functies die je kan verwijderen. Bied alleen de kern van je idee aan. Het is beter als je, in je eerste versie, geen functies inbouwt die gewoon leuk zijn om te hebben, maar die later nog altijd kunnen worden toegevoegd als upgrade. Dit is een manier om de beginkosten voor de ontwikkeling laag te houden en zo kan je ook sneller de markt betreden.
Stap 5. Plaats design op de eerste plaats
Vaak hebben we ondernemers horen zeggen dat ze een heel simpel design willen zodat ze zich beter kunnen concentreren op de ontwikkeling van hun applicatie. Ze hebben het echt mis! Design is niet alleen hoe je applicatie eruitziet, maar ook en vooral hoe een gebruiker de applicatie zal ervaren.
Zorg dus dat je ontwikkelaar design (gebruikerservaring en afbeeldingen) op de eerste plaats heeft staan.
Stap 6. Neem een ontwerper/ontwikkelaar aan
Zoek een getalenteerd ontwikkelingsbedrijf met een goed ontwikkelteam. Voordat je ontwikkelaars inhuurt, controleer online hun geloofwaardigheid en welke applicatie ze hebben gebouwd. Is er een applicatie in hun portfolio die je echt leuk vindt, dan is de kans groot dat ze de geschikte ontwikkelaars zijn voor je product.
Step 7. Registreer een ontwikkelaarsaccount
Om je applicatie op een bepaald platform te kunnen verkopen, moet je een ontwikkelaarsaccount aanmaken bij de betreffende App Store. Het Android platform van Google berekent ongeveer 25 euro per jaar en Apple 99. Je kan als individu registreren of als bedrijf, als je een bedrijf hebt.
Stap 8. Integreer analytics
Met analytics (analytische informatiesystemen) kan je de downloads volgen, de betrokkenheid van gebruikers en de retentie (in de belangstelling blijven) van je mobiele app. Gebruik hiervoor tools zoals Flurry, gratis te gebruiken en Localytics die zowel een gratis als een betaalde versie heeft.
Stap 9. Zorg voor snelle feedback en improviseer
Zodra je applicatie is beschikbaar in de App Store, zullen de eerste gegevens omtrent gebruik en gedrag van de gebruikers je inzicht geven in hoe je app verder kan verbeteren en uitbreiden. Verbeteren en wijzigen blijven een constante factor. Hou dus je gebruikersfeedback goed in de gaten en blijf aan je applicatie bouwen.
Stap 10. Introduceer nieuwe functies
Je hebt nu een versie gebouwd die beperkte functies heeft, alleen de belangrijkste componenten. Nu moet je de resterende functies, die je weg hebt gelaten in de eerste versie, evalueren en introduceren. Via analyses en de feedback van gebruikers zal je te weten komen of en hoe deze functies relevant kunnen zijn.
Ze zijn niet heilig, maar deze 10 stappen zijn, gebaseerd op onze ervaring, een richtlijn om je applicatie te bouwen op een zeer doeltreffende manier. Ben je klaar om te beginnen, vergeet niet dat het bouwen van een mobiele applicatie het gemakkelijkste onderdeel is. Gebruikers werven wordt pas je echte uitdaging!
Geef een reactie